Stel je voor: Je winkel is bijna klaar om geopend te worden. Alles is netjes ingericht, je hebt personeel ingehuurd en je pand is netjes beveiligd tot mistgeneratoren met mistalarm aan toe. Je wilt de deuren eigenlijk al opengooien als je ineens bedenkt: Maar hoe zorg ik nou dat er klanten mijn winkel in komen? Ineens krijg je koudwatervrees omdat je bang bent dat je opening een grote flop gaat worden. Dit is natuurlijk ook super spannend, maar gelukkig zetten wij in deze blog voor jou op een rijtje wat je kunt doen om die eerste klanten te werven.
Stap 1: Reclame maken
Deze stap klinkt erg voor de hand liggend, maar is cruciaal voor het werven van klanten. Er zal namelijk niemand jouw winkel binnenkomen als ze niet van het bestaan af weten. Daarom is het belangrijk dat je al voor de opening begint met reclame maken. Dit kan in de vorm van flyers, borden, de mogelijkheden zijn eindeloos. Je zou zelfs aan de lokale krant kunnen vragen of ze een stukje over jouw winkel zouden willen schrijven.
Stap 2: Openingsevenement
Mensen zijn altijd wel in voor een feestje. Het organiseren van een openingsevenement is daarom een goede manier om de aandacht te trekken bij het publiek. Ook hiervoor is het belangrijk dat je van te voren reclame maakt voor dit evenement. Zo kun je het bijvoorbeeld op facebook zetten en al je vrienden en kennissen uitnodigen. Om dit plan te laten slagen, is het natuurlijk ook belangrijk dat het evenement een succes wordt. Als dit namelijk leuk is, zullen mensen snel terugkomen naar jouw winkel. Een aantal leuke dingen om te doen bij zo’n evenement zijn bijvoorbeeld het opzetten van een photobooth, het weggeven van kortingen of het uitdelen van goody bags. Ook kun je lekkere hapjes en drankjes neerzetten. Van gratis worden mensen altijd blij!
Stap 3: Mond-tot-mond reclame
Het succes van deze strategie is een beetje afhankelijk van de locatie van je winkel. In een grote stad zal dit waarschijnlijk net iets minder goed werken en zal dit misschien ook wel minder nodig zijn. In een dorpje daarentegen, werkt deze strategie waarschijnlijk nog beter dan flyers. Hier is mond-tot-mond reclame je allerbeste vriend als het gaat om klanten werven. Je mag ook best aan tevreden klanten vragen of ze een goed woordje voor je willen doen bij hun vrienden. Als ze dit doen, zal je winkel na een tijdje gegarandeerd vol staan.